Urząd Marszałkowski nie uzyskał od przewoźników wyceny szacunkowej wartości zamówienia na pierwszą linię transgraniczną Zakopane – Sucha Hora, wskutek czego po raz kolejny opóźnia się ogłoszenie przetargu na to dawno zapowiadane połączenie.
Inicjatywa społeczna „Polska – Słowacja – autobusy” opublikowała ankietę, której celem jest poznanie przyczyn tej sytuacji i przyspieszenie działań związanych z uruchomieniem transgranicznych autobusów.
Prace nad uruchomieniem samorządowych linii autobusowych łączących polską i słowacką stronę Tatr trwają od marca 2017. Od dłuższego czasu wszystko jest już ustalone ze stroną słowacką, która z niecierpliwością czeka na decyzje Województwa Małopolskiego. Środki na połączenia są zapisane w budżecie, ustalone są rozkłady jazdy i przystanki, a także dokumentacja przetargowa. I to właśnie do niej swoje zastrzeżenia zgłaszają przewoźnicy. – Pierwszy przetarg rozpisano w lipcu 2018 z założeniem, że autobusy mają ruszyć od 1 sierpnia. Niestety, do przetargu nikt się nie zgłosił. Z rozmów z przewoźnikami, które przeprowadziłem wynika, że mają oni zastrzeżenia do projektu umowy, którą ich zdaniem należy uprościć, bo ich zdaniem jej zapisy są niejednoznaczne, skomplikowane i wzajemnie sprzeczne. Stąd pomysł na tę anonimową ankietę, by pomóc Urzędowi Marszałkowskiemu w zmianie warunków postępowania tak, aby tym razem uniknąć pojawiających się wątpliwości – mówi Jakub Łoginow z inicjatywy „Polska – Słowacja – autobusy”, który do grudnia 2018 współpracował z Urzędem Marszałkowskim jako ekspert odpowiedzialny m. in. za współpracę z partnerami słowackimi.
Ankieta skierowana jest do przedsiębiorców i ekspertów z branży transportowej, w tym przede wszystkim do przedstawicieli firm, potencjalnie zainteresowanych obsługą tych połączeń. Mile widziane są też opinie urzędników państwowych i samorządowych oraz innych osób, śledzących ten temat, np. potencjalnie zainteresowanych pasażerów. Autorzy wskazują na możliwe sposoby rozwiązania problemu, takie jak: zorganizowanie spotkania z przewoźnikami, złagodzenie kryteriów przetargu, danie przewoźnikom więcej czasu na przygotowanie i złożenie oferty od momentu rozpisania nowego postępowania, czy też większe zaangażowanie Biura Prasowego w informowanie o działaniach związanych z projektem, w tym zorganizowanie konferencji prasowej.
– W ramach zadań zleconych mi przez Urząd Marszałkowski przygotowałem bazę mediów słowackich i czeskich, aby można było wysyłać im informacje prasowe na temat projektu. Myślę, że warto z tego skorzystać, baza jest gotowa, a przetłumaczenie informacji prasowej na język słowacki to koszt rzędu dwustu złotych. To są proste i gotowe rozwiązania, które mogą pomóc w nagłośnieniu informacji o przetargu również za naszą południową granicą – dodaje Jakub Łoginow.
Ankieta jest dostępna pod linkiem: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdlPFiz95ZXfimIUL-IbHNc31Gyd9U37kPGzaYFKGFqipTDyw/viewform?fbclid=IwAR3sbOsJAIFHDdLjQfsMHHArDDRKaJCStZJf2Iiqjb-Rf_GulfmOw4MpGvw
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!